vineri, 7 ianuarie 2011

Gasca umpluta cu mere



Ingrediente:
-    o gasca intreaga ( aprox. 4 kg);
-    cam 2 kg de mere de diferite soiuri;
-    100 g stafide;
-    2 cepe mari
-    cateva rosii cherry sau 2 rosii mari;
-    1 ardei gras (orice culoare);
-    Sare, piper, mix de ierburi uscate

Ingrediente pentru saramura:
-    5 l de apa;
-    100 g sare grunjoasa;
-    o lingura boabe de ienibahar;
-    o lingura boabe de piper (am folosit amestec rosu, verde, negru);
-    o bucata rulou de scortisoara;
-    cateva foi de dafin;
-    4 ramurele de rozmarin;
-    2 cepe mari.
-    o caciulie de usturoi;
-    2 cani de vin rosu.


Se pun intro oala apa, vinul, sarea, ienibaharul, rozmarinul, scortisoara, dafinul si boabele de piper. Se dau toate in clocot, se opreste focul, se acopera si se lasa in oala la infuzat pana cand saramura este racita complet. Se spala gasca bine sub jet de apa rece, se sterge cu prosoape de hartie si se pune intrun vas incapator; se toarna saramura racita peste gasca, se pune ceapa taiata in bucati mari si usturoiul desfacut din caciulie. Saramura trebuie sa acopere gasca; daca lichidul nu este suficient completati cu apa rece si amestecati bine. Gasca trebuie sa stea in saramura cel putin 4-6 ore, cel mai indicat ar fi lasata peste noapte. Aceasta etapa este foarte importanta deoarece carnea se hidrateaza si este multa mai suculenta in final.




Dupa o nopate in saramura, se scoate gasca si se sterge bine pana cand excesul de lichid este absorbit si pasarea este compet uscata. Intro tava mare se pun trei mere taiate in jumatate, doua cepe taiate sferturi, ardeiul feliat, rosiile si stafidele. Se condimenteaza bine gasca - eu am folosit sare (foarte putina, deoarece carnea si-a mai luat sare si din saramura), piper si herbes de provence. Se umple cu mere intregi ( ar fi ideal ca merele sa fie mai micute deoarece se aseaza mai bine in cavitatea gastii) si se coase sau se prinde pielea in scobitori apoi se aseaza in tava deja pregatita.





Se da la cuptor la foc domol (160 – 170 de grade) pentru cateva ore (cam 3-4 in functie de greuatea gastii). Cam dupa o ora la cuptor se adauga in tava o cana cu apa. Gasca trebuie stropita periodic(cam la 20 min) cu sos din tava ca sa nu se usuce prea tare.

Cand e suficient de rumena, gasca se scoate din cuptor si se aseaza pe un platou (eu l-am ornat cu portocale).
Din legumele si fructele coapte ramase in tava se face un sos: intai se scurge grasimea ramasa in tava (ramane destul de multa) printr-o sita si se pune deoparte.
     Apoi se pun legumele si fructele in sita si se amesteca bine cu o lingura de lemn;     resturile ramase in sita se arunca, iar sosul obtinut serveste alaturi de gasca. Daca vi se pare prea gros se poate adauga o lingura din grasimea pusa deoparte (eu nu am mai pus deoarece sosul meu a avut consistenta potrivita).
    Se portioneaza pasarea (se obtin cam 4-6 portii) cu ajutorul unei foarfeci de bucatarie si se aseaza pe farfurii. Noi am servit alaturi de o garnitura simpla de orez si de sosul de mere delicios.
    Pofta buna!

Un comentariu:

  1. Multumesc pentru reteta.Am facut-o si a iesit ceva deosebit insa orezul l-am adaugat in gasca si a iesit un pic pastos.Multumiri

    RăspundețiȘtergere

Persoane interesate